Zoals aangekondigd in de eerste twee blogs, neem ik jullie graag mee in de DbV Climate Challenges. Daarin dagen collega’s elkaar uit om de privé impact op het klimaat te minimaliseren. In de vorige blog lichtte ik toe dat minder rundvlees eten een grote impact heeft op onze voetafdruk, het uitsterven van diersoorten en watervervuiling. Gelukkig kan je vandaag starten met minder vlees eten. Vandaar dat dit het onderwerp van deze challenge is. In deze blog deel ik de ervaringen die we opdeden tijdens de eerste Climate Challenge.

Klaar voor de start…?

We zijn vóór de eerste dag van de maand digitaal ingelicht over de aanstaande challenge. Daarnaast zijn we voorzien van tips voor recepten zonder rund, van relevant leesvoer en een lijst waar rund eigenlijk allemaal in zit en wat je dus deze maand laat staan. Ook in de snackbar zaterdagnacht.
We zijn met goede moed en vastberaden gestart om het gezamenlijke doel te halen: een maand geen rundvlees eten of, voor de extra uitdaging, helemaal geen vlees. Persoonlijk ga ik nog een stapje verder. Ik eet al langer weinig vlees en ga nu voor een plantaardige maand. Wat jouw challenge ook is, het gaat er om dat het voor jou een uitdaging is. Dat jij tijdelijk je gedrag aan moet passen. En natuurlijk hopen we daarmee ook een blijvende gedragsverandering te bewerkstelligen. Hoe ging dat ons af? Eerst de struggles.

1. Wat zijn de grootste uitdagingen?

Tegen het einde van de challenge zie ik een trend in de verhalen die ik om me heen hoor. Als je er eenmaal op let bij het boodschappen doen, is thuis rund- of vleesloos eten best goed te doen. Daartegenover staat het eten buiten de deur. Bij je favoriete restaurant bijvoorbeeld. Of bij je schoonouders, waar niet altijd een lekker, voedzaam of überhaupt vegetarisch alternatief voorhanden is. Daarom vinden wij de grootste uitdagingen vooral buiten de deur. Tja, wat doe je dan in zo’n situatie? Als er een vegetarische optie is, zal ik deze nemen. Ik merk dat de keuzestress die ik wel eens ervaarde, er niet meer is. Eten wordt in die zin juist simpeler en eenvoudiger.

Grootste uitdagingen:

“Eten bij vrienden of familie”, “het gebrek aan alternatieven op onverwachte momenten” & “vooraf bedenken wat ik ga eten”

Als het alternatief er niet is, helpt het voor mij om niet te hard te zijn voor mezelf. Oftewel, ik straf mezelf niet voor waar ik op dat moment geen invloed op heb. Ik beloon mezelf daarentegen op de momenten dat het wel goed gaat. Maar ik zie het wel als leermoment, in ieder geval voor mezelf en soms ook voor de eetgelegenheid waar ik op dat moment ben. Wie weet heeft het vragen naar een vegetarische maaltijd wel een positief gevolg. Misschien wordt namelijk op den duur, en na genoeg vragen van anderen, het menu wel uitgebreid. Dan kan ik op termijn bij mijn favoriete restaurant ook (lekker) vegetarisch eten.

2. Zijn er ook onverwachte meevallers?

Gelukkig wel. Nu ik er op let, zijn er eigenlijk best veel goede alternatieven beschikbaar in de supermarkt. Sterker nog, een aantal van mijn collega’s ontdekte hierdoor heerlijke nieuwe recepten. Dit had ik vooraf alleen maar kunnen hopen. En zelfs de aan vaste gewoontes gehechte aardappel-vlees-groente-eter, kan eenvoudig mee. Als er een moment is om dit uit te proberen is het nu. Er is legio aanbod aan doorontwikkelde smaakvolle vleesvervangers en je vindt ze ook nog eens erg makkelijk. Ze zitten namelijk of in groene bakjes, of er staat een groen bordje ‘Vegan’ bij.
Onverwachte meevallers: “heerlijke nieuwe recepten ontdekt” & “veel goede alternatieven”
Daarnaast maak ik op uit de gedeelde ervaringen, en ook bij mezelf, dat de behoefte aan (rund)vlees een stuk minder groot is dan ik vooraf had verwacht. Daarmee is het een minder grote opgave om het ‘vol te houden’. En het vergroot gelijk ook de kans op een blijvende gedragsverandering. Deze positieve associaties zijn in mijn ervaring essentieel om goede voornemens en dit soort ‘maand-challenges’ op een fijne manier door te komen of zelfs in de praktijk te brengen. Daarom probeer ik me het positieve effect voor te stellen bij zo’n uitdaging. Ik stel me bijvoorbeeld voor dat ik nieuwe recepten ontdek of dat ik een uitje heb naar nieuwe restaurants met lekkere vegetarische maaltijden.

3. Wat levert deze maand eigenlijk op?

Allereerst is het een leuke ervaring om een dergelijke uitdaging collectief aan te gaan, met gratis een positieve teamspirit cadeau. Voornamelijk het delen van de belemmeringen en de tips tot persoonlijk succes tijdens de challenge dragen hier aan bij.
Daarnaast is het natuurlijk ook te doen om de baten voor het klimaat. Aan het eind van de maand zijn we gemiddeld 90% succesvol. De besparing door 90% minder rund te eten, ten opzichte van gebruikelijk 1 tot 2 keer per week, komt neer op:

Deze DbV Climate Challenge levert teambuilding én 680 kg aan broeikasgassen op.
Een besparing van 680 kg aan broeikasgassen. Omgerekend is dat ongeveer hetzelfde als:

Zeker de moeite waard dus! Bovendien hoop ik dat er een blijvende gedragsverandering optreedt bij mezelf en mijn collega’s. Dan groeit de gerealiseerde besparing van deze maand in potentie in veelvoud.

4. Hoe nu verder?

Na deze maand was er meer bewustwording, voor bijvoorbeeld de beschikbare alternatieven in de supermarkt. Dat en het teambuildingsaspect maakt velen enthousiast voor de volgende editie van de Climate Challenges. Dus we gaan door! Het volgende thema dat we gezamenlijk onder de loep zullen nemen, en vervolgens zullen aanpakken, is plastic.

Volgende blog

In de vierde blog zet ik de impact van het volgende aangepakte onderwerp in de schijnwerpers: plastic! Deze blog komt binnenkort beschikbaar op deze website.

Meer weten of zelf meedoen?

Heeft u vragen over de DbV Climate Challenges of gaat u met uw collega’s een teambuilding-uitdaging aan? Neem dan vrijblijvend contact op.

Meer weten?

Onze specialist Gerben Spies denkt graag met u mee. Neem hier vrijblijvend contact op.

+31652691528
g.spies@d-bv.nl

Reacties

Geen reacties

Dit artikel delen
LinkedIn Twitter Facebook E-mail

Gerelateerde blogartikelen

Alle posts tonen